بازگشت (5)

هيجان‌انگيزترين کاردر فضا  که من آن را يك تجربه مي‌دانم - شستشوي موهاي سر فضانوردان است. حالا من مي‌فهمم چرا فضانوردان موهاي خود را كوتاه مي‌كنند. ابتدا بايد يك كيسه حاوي آب را روي سرتان بگذاريد و بعد از اينكه گوي‌هاي كوچك آب دور و بر سر شما آرام گرفتند با استفاده از شامپوي خشك و بسيار با ملايمت موهايتان را بشوييد. با كوچكترين حركت حساب‌نشده‌اي قطرات گوي مانند اب به طرف پراكنده مي‌شوند.

آب در اينجا بسيار با ارزش است و دائماً بازيابي مي‌شود. هيچ چيز مرطوبي دور ريخته نمي‌شود مگر اينكه در هوا تبخير شود. يك واحد هدايت و جمع‌آوري رطوبت موجود در هوا دائماً بخار آب موجود در هوا را جمع‌آوري و پالايش مي‌كند تا مجدداً مورد استفاده قرار گيرد.گسترش  اين موضوع حتي لباسهاي ورزشي بعد از تمرينات ورزشي را  نيز شامل مي‌شود. به نظر من"فضانوردان خيلي به هم نزديك هستند و مانند خواهران و برادران يكديگر مي‌باشند. آنقدر نزديك و صميمي كه عرق يكديگر را نيز مي‌نوشند." چرا که لباس های فضانوردان هنگامی که در دستگاه مخصوص برای شسته شدن قرار داده میشود تمام آبهای آن گرفته میشود و برای استفاده ( نوشیدن ) پس داده میشود .

فضانوردان و كيهان‌نوردان هر روزه و گاهي اوقات دو بار در روز به تمرينات ورزشي مي‌پردازند تا از اثرات مخرب بي‌وزني بر ماهيچه‌ها و استخوانهاي خود بكاهند. اگر انساني براي مدتي طولاني در شرايط بي‌وزني اقامت كند، از آنجا كه براي جابجا شدن و يا جابجا كردن لوازم به نيروي زيادي احتياج ندارد، ماهيچه‌هاي او شروع به آ ب رفتن و چروك خوردن مي‌كنند. وزني وجود ندارد و بنابراين شما براي جا به جا كردن احتياج به صرف انرژي نداريد. همچنين بدن شروع به دفع كلسيم مي‌كند و فضانوردان به پوكي استخوان مبتلا مي‌شوند.

يك ضرب‌المثل قديمي مي‌گويد كه شما نمي‌توانيد هم كيكتان را نگه داريد و هم آن را بخوريد. براي رسيدن به تمام زيباييها و هيجانات يك سفر فضايي بايد بهاي آن را نيز پرداخت كرد. در اوایل بخصوص به هنگام مرحله تطابق ، بدن سخت زیر فشار قرار می‌گیرداحساس تشنگی سریعا کم می‌شود.استخوانها کلسیم از دست می‌دهند. پس از گذشت 3 ماه این سیر خطرناک متوقف می‌شود.اکثریت قریب به اتفاق فضانوردان در عرض دو هفته اول دچار سرما خوردگی می‌شوند. دستگاه ایمنی بدن سخت ضعیف می‌شود.ظاهرا بزرگی جهان آفرینش بر روی روان نیز تأثیر می‌گذارد.عامل  اصلی دلهره و دلشوره وابستگی دائمی به دستگاههای نگاهدارنده حیات است. بدون این دستگاهها همه یخ زده ، خفه شده و یا در صورت کاهش کلی فشار به تکه‌های گوشتی خونین مبدل می شوند. چنین خیالهای ترسناکی معمولا پس از سه ماه شکل گرفته و احساسات متعالی فضانوردان را به کنار می‌زند. فضانورد ترسو می‌شود. توهم فاجعه به مخیله‌اشان می‌خزند.

سفر در فضا با تعداد بیشماری عوامل محرک اعصاب همراه است.برای تحمل پذیر ساختن چنین محیط نا امید کننده‌ای شرح وظایفی تعیین شده است هر بامداد که ساعت ایستگاه فضایی ساعت 8 را اعلام می‌کند کار روزانه شروع شده  و کمتر فرصتی برای افکار مخرب  بجا می ماند .از آنجا که در فضا ماهیچه‌های شکمی آزاد نمی‌شوند بدن شبها خمیده شده و جمع می‌شود. من همیشه مثل چاقوی تاشو نیمه باز در کیسه خواب آویزان بودم."

ناگویان برای نظافت پیچگاهی شناور می‌شد و دندانهایش را بدون آب مسواک می‌کرد، و پلکهایش را با دستمال مرطوب پاک می‌کرد. دستشویی و وان حمام به دلیل عدم طراحی صحیح قابل استفاده نیست اگر کمی شیر آب را باز کنید، بی‌درنگ حبابهای آب کل ایستگاه را پر می‌کنند. در عوض توالت مکنده بخوبی عمل می‌کند. مدفوع بدون بو در یک مخزن جمع آوری می‌افتد. آب موجود در ادرار جدا و گاز H2 و O را تجزیه می‌کند. گاز متصاعد می‌شود و اکسیژن به مخزن هوای تنفسی هدایت می‌شود. ظهرها ناهار می‌خوردیم.در حالی که از ساق پایمان به نقطه‌ای محکم می‌شویم، به حالت شناور حول میزی مواد غذایی گردی را به همراه گوشت کنسرو گرم شده صرف می‌کردیم. در صورت تمایل هر کس می‌توانست از یک لوله سوپ غلیظ    سبزیجات و سولیکانکا و یا از پاکتی آب میوه بمکد. پس از آن دوباره به کار هجوم می‌ بردیم.. اینگونه روزها از پی هم سپری می‌شدنند. گروه سه نفره ما تنگاتنگ در داخل این صندوق به سر می‌برد.

یک فضاپیمای با سرنشین باید دارای منبع اکسیژن برای تنفس افراد و قابلیتی برای خارج نمودن دی اکسید کربن ناشی از بازدم آنها باشد. معمولا از ترکیب اکسیژن و نیتروژن که شبیه جو زمین درسطح دریا است استفاده می شود. فن ها هوای موجود در کابین را از میان بخش هایی به گردش در می آورند که با صفحه های شیمیایی به نام هیدروکسید لیتیوم پوشیده شده اند. این صفحه ها دی اکسید کربن موجود در هوا را جذب می کنند. دی اکسید کربن همچنین می تواند با محصولات شیمیایی موجود دیگر ترکیب شود. فیلترهای زغال نیز به کنترل آنها کمک می کنند.غذا در فضاپیما باید مغذی باشد، راحت آماده شود و به سادگی قابل نگهداری باشد. در گذشته فضانوردان از غذاهای خشک و منجمد که هنگام استفاده با کمی آب ترکیب میشدند استفاده می کردند. آنها از نی برای افزودن آب به غذا استفاده می کردند.آب آشامیدنی از مهمات یک سفر به فضا است. دستگاهی وجود دارد که در حین تولید نیروی الکتریسیته فضاپیما، آب نیز تولید می کند. در ماموریت های طولانی آب باید تا حد امکان تصفیه و مجدد استفاده شود. دستگاه هایی نیز وجود دارند که رطوبت موجود در هوا را جذب می کنند. در ایستگاه های فضایی معمولا از این آب برای شستشو استفاده می شود ایجاد ضایعات گوارشی بدن در شرایط بی وزنی مسئله مهمی است. فضانوردان از وسیله ای شبیه به توالت فرنگی استفاده می کنند. جریان هوا با ایجاد مکش ضایعات را به بخشی در زیر این وسیله می کشد. افراد گروه از وسیله ای قیف مانند برای ضایعات مایع و کیسه های پلاستیکی برای ضایعات جامد سیستم گوارش بدن استفاده می کنند .ساده ترین روش استحمام در فضاپیما استفاده از ابر و حوله خیس است. ما از یک محفظه کاملا بسته که در واقع یک دوش از جنس پلاستیک فشرده است، استفاده می کردیم. این اجازه می دهد که بدن خود را با آب اسپری کنیم و سپس با انجام وکیوم، دوش، حوله و بدن خود را خشک کنیم. از کیسه خواب های مخصوصی برای خوابیدن استفاده کردیم. با بندهایی به کیسه خواب وصل می شدیم. ترجیه می دادیم که به صورت معلق به طوری که تعداد کمی طناب آنها را در محیط کابین نگه دارد به خواب رویم

در انجا تجهيزات ورزشي زيادي وجود دارند. براي مثال يك چرخ افقي كه بايد به زحمت آن را چرخاند و دوچرخه ثابتي كه چشم‌انداز بسيار بديعي به زمين دارد،.و در آنجا بود که شورانگیز ترین  لحظات عمر من  خلق می شد نقطه پیوند من با هر آنچه در گذشته  داشتم و در آنجا جا گذاشتم . روزی 16 بار گردش مداری به گرد زمین داشتیم بارها  و بارها  بر فراز ایران گذر کردم کوه های آذربایجان  سبلان   جنگلهای رنگا رنگ گیلان و مازندران  بیابانهای قهوه ای رنگ کویر  گسترده  خوزستان  با شعله های مشعلهای مراکز نفتی که شبها نماین تر بود . تماشای زمین از فضا  حس جهان وطنی را در وجود انسان  تقویت و تشدید می کند  و تمایل و قرابت فرد را نسبت به فرهنگ و وطن و بوم خویش کمرنگ تر کرده و جهان دوستی  و " زیست کره  خواهی” و "زمین دلبندی"  جایگزین می شودوقتی از طرف اقیانوس آرام زمین را نگاه می کنی در موقعیتی خواص و بدون وجود ابر سرتا سر زمین آبی یک دست و بدون لکه می بینی که ترسی آمیخته به تحسین  وجود  آدم را فرا می گیرد  و با دیدن آمریکای جنوبی و لکه عظیم سبز آمازون در کنار لکه قهوه ای  و خاکستری کوهای آند و  بیابانهای  شیلی  بوم نقاشی  بی کرانی را مادر هنرمندمان زمین  به نمایش می گذارد.

 

 

 

ادامه دارد


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: داستان تخیلی و تنرسناک ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 4 آبان 1395برچسب:, | 21:18 | نویسنده : محمد |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • سحر دانلود